نحوه استفاده از هشتگ اینستاگرام در شبکه های اجتماعی
هشتگ از کجا به وجود آمد؟
علامت # که امروزه به عنوان هشتگ شناخته میشود، از دیرباز در بین انگلیسی زبانها وجود داشت و برای نشان دادن عدد ها به کار می رفت و به آن number sign گفته می شد. مثلا اگر جایی نوشته می شد #1 منظور همان number one بود.
اما استفاده از این علامت در دنیای برنامه نویسی از سه دهه پیش در زبان برنامه نویسی C شروع شد و از آن برای جدا کردن کلمات مهم و کلیدی استفاده شد.
چندین سال بعد یعنی در سال 2007، هشتگ وارد توییتر شد تا به کاربران نشان دهد که هر توییت مربوط به چه موضوعی است و با این کار کاربران توانستند گفتگو های خود را طبقه بندی کنند و کسانی که یکدیگر را نمیشناختند اما دغدغه های مشترک داشتند، توانستند راحت تر یکدیگر را پیدا کنند. سپس هشتگ به بقیه ی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک و تلگرام نیز وارد شد و امروزه بسیار فراگیر شده است.
کاربرد هشتگ چیست؟
استفاده از هشتگ به بازدیدکنندگان پست های شما در شبکه های اجتماعی توضیح می دهد که انگیزه و هدف شما از آن پست چیست. و به درک محتوای پست شما کمک می کند. با هشتگ میتوان پیام احساسی پشت یک موضوع را نیز به خوانندگان انتقال داد.
همچنین کسانی که به دنبال موضوع خاصی هستند می توانند آنرا در هشتگ ها جستجو کنند و اگر پست شما هشتگ موضوع مورد نظر آن ها را داشته باشد، پیدایتان میکنند. پس یعنی هشتگ به یافته شدن و دیده شدن شما کمک میکند.
کاربرد مهم دیگر هشتگ، طبقه بندی موضوعی است. می توانید برای هر موضوعی در صفحه شخصی یا صفحه مربوط به کسب و کارتان، یک هشتگ مخصوص بسازید و پست هایتان را با آنها طبقه بندی کنید.
هم اکنون هر کس می تواند با هر ترکیبی از کلمات و اعداد هشتگ خود را بسازد و محدودیتی برای آن وجود ندارد، فقط باید به این نکته توجه شود که اگر بین کلمه ها، فاصله (space) قرار بگیرد، کلمه ی بعد از فاصله، جزو عبارت تگ شده به حساب نمی آید. در زبان انگلیسی برای حل این مسئله کلمات را به هم می چسبانند و پشت هم می نویسند و در فارسی نیز به کمک خط فاصله ( underline) این مسئله حل شده است.
هشتگ در اینستاگرام
همانطور که پیشتر گفتیم هشتگهای اینستاگرام عکسهای کاربران مختلف را در یک صفحه در کنار هم قرار میدهد. اگر میخواهید پُستهایتان در این صفحه برای همه نشان داده شود باید صفحهی خود را عمومی یا Public کنید. با کلیک کردن روی یک هشتگ به صفحهای هدایت خواهید شد که از ۳ قسمت تشکیل شده است:
هشتگهای مرتبط (Related Hashtags): تمام هشتگهای مرتبط با هشتگی که شما جستجو کردهاید در این قسمت به نمایش درخواهند آمد که در صورت تمایل میتوانید روی آنها کلیک کرده و پستهایی که از آن هشتگ استفاده کردهاند را نیز مشاهده کنید.
پستهای پرطرفدار (Top Posts): تعداد ۹ پستی که در بالای صفحه نشان داده میشوند پستهایی هستند که بیشتر مورد توجه دیگران قرار گرفتهاند. یعنی یا از طرف اشخاص و برندهای معروف به اشتراک گذاشته شدهاند یا تعداد لایک، کامنت و دوباره به اشتراک گذاری آنها بیشتر بوده است.
پستهای اخیر (Most Recent): در این قسمت میتوانید تمام پستهایی که از این هشتگ استفاده کردهاند را به ترتیب زمانی که منتشر شدهاند مشاهده کنید.
چگونه از هشتگ در اینستاگرام استفاده کنیم؟
استفاده کردن از هشتگ در اینستاگرام بسیار ساده است. فقط کافی است زمانی که میخواهید عکس خود را پست کنید در قسمت توضیحات، هشتگ مورد نظر خود را وارد کنید. بعد از تایپ کردن علامت # و نوشتن اولین حرف اینستاگرام به طور خودکار هشتگهایی که با آن حرف آغاز میشوند را به ترتیب محبوبیتشان به شما نشان میدهد و شما با زدن روی هشتگ مورد نظر خود میتوانید آن را انتخاب کنید.
اگر کلمهی مورد نظر شما در لیست نیست به تایپ کردن ادامه دهید تا اینستاگرام آن را برای شما پیدا کند. اگر لغت مورد نظر پیدا نشد یعنی این هشتگ تا به حال ساخته نشده است و شما اولین نفری هستید که از آن استفاده میکنید. به یاد داشته باشید که شما به ازای هر پست میتوانید از حداکثر ۳۰ هشتگ استفاده کنید.
برای جستجو کردن هشتگ کافی است تا روی علامت ذرهبین که در پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید سپس در کادر بالای صفحه هشتگ مورد نظر خود را جستجو کنید. اگر این هشتگ از قبل موجود باشد در یک لیست به شما نشان داده میشود که با کلیک روی آنها به صفحهای که عکسها از آن هشتگ استفاده کردهاند هدایت خواهید شد.
باید ها و نباید ها در استفاده از هشتگ
در استفاده از هشتگ افراط نکنید. استفاده بیش از اندازه از هشتگ ها خواندن متن را دشوار کرده و خوانندگان را آزرده خاطر میکند. همچنین نشان می دهد که شما به شدت به دنبال تبلیغ خود هستید که جلوه ی خوبی ندارد. و از همه مهم تر اینکه ممکن است از طرف اینستاگرام به عنوان اسپمر شناخته شوید.
لزومی ندارد همه ی هشتگ ها را در توضیحات عکس بنویسید. میتوانید هشتگ های مورد نظر خود را در کامنت ها بنویسید تا پست شما ظاهر زیبا تری داشته باشد.
از هر کلمه ای به عنوان هشتگ استفاده نکنید و سعی کنید هشتگ اختصاصی خود را داشته باشید.
اگر قصد دارید از هشتگ های پر طرفدار یا ترند استفاده کنید توصیه میشود آن را با یک هشتگ اختصاصی ترکیب کنید. هشتگ های ترند به دلیل آنکه هر ثانیه به تعدادشان اضافه میشود عمر کوتاهی دارند و ممکن است در چند دقیقه یا چند ثانیه پست شما زیر انبوهی از پست ها مدفون شود و آنطور که می خواهید دیده نشوید.
برای استفاده از هشتگ ها، استراتژی داشته باشید. یکی از استراتژی های معمول استفاده از سه دسته هشتگ به صورت زیر است:
دسته اول: هشتگ مربوط به برند شخصی شما که باید در همه ی پست هایتان مورد استفاده قرار گیرد.
دسته دوم: هشتگ مربوط به کمپین ها یا پروژه های مدت دار که زیر پست های مربوط به آن کمپین، درج می شود.
و دسته سوم: هشتگ های توضیحی که هدف و موضوع پست را بیان کرده و برای طبقه بندی موضوعی از آن استفاده می شود.
سخن پایانی
یادتان نرود که برای آنکه با استفاده از هشتگ، بازاریابی موفقی داشته باشید باید صبر و حوصله به خرج دهید و نتایج کار های خود را با ابزار های تحلیلگر، بررسی و تحلیل کنید. همچنین تحلیل رقبا را نادیده نگیرید.
دیدگاهها
صفحهها
افزودن دیدگاه جدید