شما اینجا هستید

تجربه کاربری موفق
ارسال شده در پ, 03/28/1394 - 09:43 -- توسط mohammadhasani

چهار عنصر اساسی در طراحی تجربه کاربری موفق

وقتی شما میخواهید در عصر اینترنت موفق باشید قطعا این سوال ذهن خلاق شما را مشغول خواهد کرد که چرا بعضی سایت ها با وجود رقبای زیاد به این حد سرشناس هستند و بازار را تحت سلطه خود درآورده اند.

طراحی تجربه کاربری موفق

وقتی شما در نظر دارید در عصر اینترنت موفق باشید با کمی نگاه عمیق، ممکن است به این سوال بر بخورید که چرا بعضی از سایت ها مانند آمازون و فیس بوک با وجود رقبای زیاد بازار را تحت سلطه خود در آورده اند. باکمی تعمق میتوان فهمید عامل تصمیم گیری همیشه شانس نیست. بلکه یک برنامه ریزی و توسعه دقیق باعث ایجاد یک تجربه کاربری مثبت در این سایت ها شده است.

تجربه کاربری چیست؟

در ساده ترین حالت، تجربه کاربری یک سطح از رضایت است که وب سایت شما به هر بازدید کننده ارائه می دهد.

در این رابطه، به طرح های زیبا و واضح ،ایجاد نقشه سایت و ناوبری خوب، یا امنیت و راحتی(از همه مهمتر برای فروش آنلاین) که تراکنش های آنلاین میتواند کامل انجام شود اشاره کرد. 

با این حال، با فراتر رفتن از این سطح از تعریف و مفهوم تجربه کاربری با پیامدهایی که میتواند روی هر جنبه از توسعه وب سایت شما تاثیر بگذارد اهمیت بسیار زیادی دارد. در دنیای طراحی وب، تجربه کاربری با فعالیت و رضایت بازدید گنندگان به سادگی نتیجه نمیدهد.

عناصر اصلی طراحی تجربه کاربری موفق:

نظریه تجربه کاربری در درجه اول به کنترل و طراحی انتظارات و برداشت کاربران شخصی مربوط میشود.

پس طبیعتاً غیر ممکن است یک راه حل همه منظوره داشته باشیم.اما اگر به یک شرکت طراحی معتبر نگاه کنید.

شما می بینید که هر کس با پارامتر های زیادی کار میکند که درمراحل توسعه و راه اندازی یک سایت کمک میکند. ما این پارامتر های کلیدی را شناسایی کردیم :

  • ارزش

  • قابلیت استفاده

  • سازگاری

  • مطلوبیت

1) ارزش

 ارزش دادن به بازدید کنندگان ، کلیدی است که باعث تبدیل کلیک به فروش وعامل اساسی حفظ یک مشتری وفادار میشود.ارزش نقطه  تلاقی  محصولات و خدماتی که به مشتریان ارئه می کنید است. درک ارزش حضور وب سایت شما یک موضوع ازشناختن مخاطبان شما است:

تحقیقات دموگرافیکی برای چیزی که ترافیک را برای صفحات شما به ارمغان می آورند و این ترافیک ها از کجا می آیند.و همه این ها در هنگام تعریف ارزش شما تاثیر گذارو مفید است.

در نهایت – و از همه مهم تر – مطمئن باشید که ارزش دادن به کاربر باعث می شود که کاربران نیز برای شما ارزش قائل شوند.

یک فروشنده را در نظر بگیرید.که جزئیات محصولات و توضیحات آنها را در سایت خیلی خوب نشان داده است. اما یک سیستم پرداخت غیرمطمئن و پیچیده دارد. بنابراین کاربران ممکن است ازاین وب سایت  به عنوان یک نقطه مرجع برای تحقیقات مشخصات فنی استفاده کنند.در عین حال آنها خرییدشان را در  سایت های  دیگر که راحت تر میشود خرید کرد انجام میدهند. این یک مثال ازاین است که چگونه محتوای قوی تنها نیمی از کار است :و کاربران ارزش خود رابرای محتوا در سایت هایی که ضعیف تر طراحی شده اند را پیدا میکنند. و این ممکن به نفع شما نباشد.

یک نمونه از سایت  با ارزش بالا

سادگی محصولات و کاتالوگ های سایت   helbak  با طرح و کیفیت بالا که برای همه شناخته شده است.

  2) قابلیت استفاده

وب سایت هایی که ضعیف طراحی شده اند ناخواسته مشتریان خود را در مقابل یک رقیب با قابلیت اطمینان بالا از دست میدهند. ازطرف دیگر سایتی که بخوبی سازمان یافته است بر روی نحوه ارتباط برقرار کردن کاربران و رفتار آنها تاثیر میگذارد.

روشی که فیس بوک نقش رسانه های اجتماعی رابا نمایش مرتب وروشن محتوای تولید شده توسط کاربران و ارائه خدمات اضافی مانند پیام خصوصی تغییر داده را در نظر بگیرید.به جای ایجاد یک پلت فرم رسانه اجتماعی صفحه پروفایل گرا ،سایت یک  فروشگاه تبدیل به یک توقفگاه برای ارتباطات هم شده است. و امروزه بسیاری از کاربران بر روی آن به عنوان اصلی ترین روش  برای در ارتباط ماندن با دوستان و خانواده خود تکیه میکنند.

یک نمونه از سایت با قابلیت استفاده عالی

مرکز آرایش بهداشتی با نام تجاری LUSH با تمرکزو توجه به شیوه های اخلاقی مشتری، توانسته محصولات خود را بخشی ازمشتریان جهان ارائه دهد.

3) سازگاری

سایتی که ضعیف طراحی شده باشد ممکن است به مطلوبیت  و ارزش خدمات شما صدمه بزند.اما بدترین سناریوی ممکن این است که یک وب سایت به سادگی با مرورگر های خاصی قابل استفاده نباشد.کدی که به بدی زده شده باشد منجربه پایین آمدن رتبه در موتور های جستجو میشود. یا که شامل محتوای چند رسانه ای زیادی است که باعث کاهش پهنای باند میشود که بارگذاری و دسترسی به وب سایت با شکست مواجه میشود.ما میتوانیم از این به عنوان عنصر سازگاری نام ببریم. سازگاری عنصری است که در مورد سهولت دیده شدن محتوای شما توسط کاربران جدید و قدیمی  بحث میکند. همراه با بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و مسائل مربوط به پهنای باند ،استفاده فزاینده از وب موبایل فریندلی به این معنی است که سازمان ها متوجه شده اند که حضور وب آنها مستلزم یک قالب سازگار با موبایل است.اگر تجربه کاربری شما به طور فزاینده با موبایل تعامل داشته باشد. و سایتی که از ابتدا طبق این اصول درست شده است مخاطبان بالقوه زیادی را تشویق به ماندن در صفحات میکند.  

یک نمونه از سایت با سازگاری مناسب

طراحی موبایل پسند sorvein  بخوبی در همه دستگاه ها نمایش داده میشود.

4) مطلوبیت

غیر ممکن است هر عنصر از محتوا یا طراحی این خصوصیت را داشته باشد. یک رابط کاربری مدرن و پویا حضور وب سایت شما راطوری نگهداری میکند که به چشم کاربران بروز باشد و با آن احساس ارتباط کنند.یک فروشگاه معتبر و امن اعتماد به نفس را برای فروشندگان هنگام فروش فراهم میکند. یک برند خوب و منسجم عامل بالارفتن شهرت واعتبار شما در بین کاربران می شود. همه این ها از عناصر مطلوبیت آنلاین است.

یک نمونه از سایت با مطلوبیت همیشگی

 

برند مد Cienne NY در نیویورک تصاویر ،ویدئو،با هم مخلوط کرده و یک رابط کاربری عالی برای ایجاد یک سایت برای نمایش محصولات خود ایجاد کرده است.

 

نتیجه :

عناصر تجربه کاربری به دنبال این هستند که خواسته های اصلی و نگرانی های مخاطبان شما را از مراحل اولیه توسعه وب سایت درک کرده و به آنها رسیدگی کنند.درک از عوامل ضروری پیشرفت موثرتر واحساس تمرکز بیشتر حتی در طراحی پروژه های بلند پروازانه است.

 

 

دسته بندی: 

درباره محمد حسنی راد

لیسانس کامپیوتر (نرم افزار) دانشگاه آزاد قزوین علاقه مند به برنامه نویسی وب و طراحی وب با دروپال هستم.

افزودن دیدگاه جدید

تجربه کاربری موفق
وقتی شما میخواهید در عصر اینترنت موفق باشید قطعا این سوال ذهن خلاق شما را مشغول خواهد کرد که چرا بعضی سایت ها با وجود رقبای زیاد به این حد سرشناس هستند و بازار را تحت سلطه خود درآورده اند.